HAJTÓMŰ NYELVISKOLA erőt ad át  Családias és rugalmas


2016. január 14. "itt és most"
 <<vissza


2016. január 14. 

Az “itt és most” és a tanulás folyamata 

Szerző: Oliver Lados

 
“Mikorra szeretné, hogy meglegyen?” – kérdezi az öltönytisztító az üzletembert?
“Tegnapra.” – jön válasz.

Jól emlékszem arra a tanulóra, aki egyszer azt mondta nekem: “Olivér, ha 2 nap alatt beletöltöd a tudást a fejembe, az nekem megér pár milliót, és én azt neked egyben le is teszem ide az asztalra.” Mindketten mosolyogtunk.

De akkor mégis: miért van sokakban az az érzés, hogy “miért nem tudom még mindig”, meg “ezt már rég tudnom kéne”?

  
Miért akarunk mindent “itt és most”?

Egy szolgáltatás esetében a fizetségért cserébe valami jár. A fodrász esetében hajvágás, az autószerelő esetében a megjavított jármű… Vannak tanulók, akik pontosan ezt gondolják a tanulásról is: fizettem, töltsd fel a “szoftvert a hardverre”, azután hadd menjek: vagyis töltsd belém a tudást itt és most.

Egy nyelvtanfolyam azonban más, mint a többi szolgáltatás. Nem egy tananyagot adunk le – a tanuló nem ezért fizet. Egy nyelvtanfolyamon egy ember elméjét és gondolkodását kell felkészíteni. Nem tudjuk azt fizikailag eltávolítani, belenyúlni és visszahelyezni. Persze, vannak helyek, ahol csak a tananyagot “nyomják le”, mint egy gyártósoron, ahol még mindig úgy kezelik a tanulókat, mint tömegcikkeket, de én most nem ezekről írok.

A másik ok, az idő. A bevezetőben szereplő tanuló számára az idő volt a legsürgetőbb tényező: add meg a tudást most, mert nekem az sokat ér. Ugyanezzel találkozunk a diplomát meg nem szerzők esetében.

AZ “ITT ÉS MOST” GONDOLAT AZONBAN KÖNNYEN TÉVÚTRA VIHET 

A nyelvtanulás elsősorban nem nyelvi adatok memóriában tárolásáról szól. Ha így lenne, akkor egy adattároló megoldaná a problémánkat. A nyelvtanulás során készségeket alakítunk ki, vagy hibás gondolkodásmódot alakítunk át a nyelv segítségével. Hadd adjak pár példát:

Ha például egy tanuló mindig is a szemével tanulta a nyelvet (olvasva, írva), akkor ő komoly hátrányt szenved az életben, ami elsősorban hallás – és beszédközpontú.

Vagy ha egy tanuló soha nem tanulta meg, hogy a kommunikáció kétoldalú, mert azt tanították neki, hogy csak nyomni kell a beszédet ahhoz, hogy jó legyen, akkor ez a tanuló komoly hátrányt szenved az életben, ahol a hallgatás legalább annyira fontos, mint a beszéd.

A tanulás során tehát készségeket építünk

A nyelvi készségek felépítése pedig időbe telik. Az agyunkban új idegpályák épülnek, új asszociációs hidak, amik csak akkor tudnak “bejáratódni”, ha azon aktívan jár az információ. Mint, amikor az erdőn keresztül egy új ösvény keletkezik: azon újra és újra járni kell ahhoz, hogy végül ösvénnyé váljon és az is maradjon.

A nyelvi készség automatizmus. Vajon hány tanulóban van ez meg? Illetve, még mindig hány tanulónak kell óvatosan végiggondolnia, hogy hogyan is kellene elmondania ezt vagy azt?

 

Ha itt és most akarod, félő, hogy olyan eszközökhöz fogsz nyúlni, amik megállítanak

Ha jól akarsz angolul beszélni, akkor angolul kell gondolkodnod. Ennek kialakítására megvannak a megfelelő eszközök: elsősorban egy angol nyelvű nyelvtanfolyam megfelelő pedagógiával, módszerekkel, eszközökkel.

Egy angol nyelvű tanfolyam kellően egyszerű ahhoz, hogy érthető legyen minden, amit tanulsz, ugyanakkor állandó agymunkára ösztönöz: érteni, következtetni, alkalmazni, felülbírálni, újra következtetni, javítani stb.

Az “itt és most” gondolat azonban arra viheti a tanulót, hogy rövidítsen. Például egy kétnyelvű szótárral. Így azonban megfosztja magától azt, hogy valódi készségeket építsen föl: a szótározás semmilyen nyelvtanulással összefüggő készséget nem épít. Egy olyan téves érzést ad, hogy tanultunk, de valójában csak szótároztunk.


A NYELVTANULÁS EGY FOLYAMAT,
AZ EREDMÉNY PEDIG A FOLYAMAT VÉGÉN MÉRHETŐ

Egy jó nyelvtanfolyamon a haladás nem az “itt és most” pillanatban mérődik, hanem egy trend vizsgálatával: jobban teljesítek most, mint egy hete. Többet értek, többet tudok, mint amikor kezdtem. Amit anno megtanultam, mostanra aktívan használom.

A nyelvtanulásban az aktív használat az értés után valósul meg. Ha ma megtanuljuk a múlt időt, akkor azt képesek vagyunk megérteni és bizonyos gyakorlatokon keresztül az értést demonstrálni. Az aktív használat azonban valamivel később alakul ki. Nem reális tehát az “itt és most” elvárás magunk felé, ha épp csak most kezdtük el kitaposni az utat.

HOGYAN ALAKUL KI A BESZÉDKÉSZSÉG?

Először is kell kontaktus a nyelvvel. Fülön keresztül. A beszéd valójában a belső halláson keresztül jelenik meg: amikor beszélünk, van egy belső monológunk. Ha ez angol, akkor angolul gondolkodunk. Ha magyar, akkor nincs meg a valódi készségünk ahhoz, hogy jól beszéljünk.

A megfelelő kontakt időn felül elegendő alkalommal kell találkoznunk bizonyos elemekkel: nyelvi szerkezetekkel, szókincselemekkel ahhoz, hogy bennragadjon a memóriánkban. Ezt megint csak egy angol nyelvű közeg képes biztosítani. Könnyen belátható, hogy ezt a szótározás, a magyar nyelvű angol óra vagy a magolás nem képes helyettesíteni.

A kontakt időt és az ismétlődést egy nyelvtanuló esetében mesterségesen is ki kell alakítani: a tanfolyam és az önálló otthoni munkában. Ha ezt nem tudod vállalni, akkor nincs itt az ideje a tanulásnak. A tanulásra először az időt kell megtalálnod, majd ez után az anyagiakat.

NE ESS BELE AZ “ITT ÉS MOST” CSAPDÁJÁBA

A tanulás egy bizonyos időszakot átívelő folyamat egy kimeneti céllal. Soha ne az adott pillanatot tekintsd: figyelj egy trendet, egy időszakot és maradj türelmes. Hidd el: egy jó tanfolyam ki tudja hozni belőled a maximumot. És majd amikor visszatekintesz a nyelvtanulásodra akkor úgy fogod érezni, ez megérte. Akkor rájössz: kár lett volna kihagyni ezt az utazást, még akkor is, ha lett volna olyan technika pár milláért, ami a “szoftvert feltölti a hardverre”.




Minket érdekel a véleménye, szóljon hozzá >itt< mennyire tetszett?

 

Igen, tetszett és feliratkozom a további hírlevelekre

 

 Hírlevélre feliratkozom 

<<vissza